Tilbake

Kristian (15) sliter med fysisk kontakt

Kristian på 15 slår en mye mindre og yngre gutt, Ole (13), rett i ansiktet. Alt Ole gjorde, var å dytte borti Kristian og spørre: «Skal vi sparke fotball?»

Kristian som slo, forteller:

–Da han dyttet meg på skuldra – tente jeg på alle pluggene. Jeg tåler ikke at noen dytter meg. Jeg blir trigga av det. Han mente det sikkert ikke noe alvorlig. Han var derfor helt uforberedt på slaget fra meg. Jeg slo til han midt i trynet. Han var mindre enn meg og yngre enn meg, så det var ingen fair kamp. Jeg hadde aldri valgt å slåss mot han. Men han dytta meg i skuldra og jeg tåler egentlig ikke at noen rører meg eller tar på meg i det hele tatt. Jeg slo ned en lærer også, som hele tiden skulle dytte borti meg.

En av lærerne som var utevakt i friminuttet, så at to andre vakter tok tak i meg og førte meg bort fra situasjonen. I timen etter, måtte jeg inn på rektors kontor.

Det verken hjelper eller ikke hjelper. Når jeg har roa meg, blir det møter. Møter, møter, møter. Jeg kan godt be om unnskyldning, for jeg slår ikke fordi jeg var forbanna på fyren. Jeg takler bare ikke når folk dytter meg eller tar på meg eller klapper på skuldra.

Ole som ble slått, forteller:

– Kristian bare klikka helt. Forrige friminutt satt vi sammen med en gjeng og pratet. Neste friminutt  spurte jeg bare om vi skulle sparke fotball. Så klikka han og slo til meg rett i ansiktet. Jævlig hardt også. Jeg forsøkte å slå tilbake, men da hadde allerede to av lærerne grepet inn. De slang Kristian i bakken. En annen lærer kom og tok hendene mine og holdt de fast.

Refleksjonsspørsmål knyttet til peilemerke 1:

  • Hvorfor tror dere Kristian reagerer med å slå?
  • Hvorfor tror dere lærerne reagerer slik de gjør?
  • Hvordan kunne de ha håndtert situasjonen annerledes?
  • Hva ville vært den beste måten å håndtere situasjonen på for Kristian?
  • Hvordan forebygge at Kristian slår igjen?
  • Hvordan ivareta Ole i denne situasjonen?
  • På hvilken måte kan bevisstgjøring av peilemerket; «det finnes ikke vanskeligbarn, men barn som har det vanskelig», støtte opp arbeidet i denne situasjonen?

Refleksjonsspørsmål knyttet til peilemerke 1:

  • Hvorfor tror dere Kristian reagerer med å slå?
  • Hvorfor tror dere lærerne reagerer slik de gjør?
  • Hvordan kunne de ha håndtert situasjonen annerledes?
  • Hva ville vært den beste måten å håndtere situasjonen på for Kristian?
  • Hvordan forebygge at Kristian slår igjen?
  • Hvordan ivareta Ole i denne situasjonen?
  • På hvilken måte kan bevisstgjøring av peilemerket; «det finnes ikke vanskeligbarn, men barn som har det vanskelig», støtte opp arbeidet i denne situasjonen?

Refleksjonsspørsmål knyttet til peilemerke 1:

  • Hvorfor tror dere Kristian reagerer med å slå?
  • Hvorfor tror dere lærerne reagerer slik de gjør?
  • Hvordan kunne de ha håndtert situasjonen annerledes?
  • Hva ville vært den beste måten å håndtere situasjonen på for Kristian?
  • Hvordan forebygge at Kristian slår igjen?
  • Hvordan ivareta Ole i denne situasjonen?
  • På hvilken måte kan bevisstgjøring av peilemerket; «det finnes ikke vanskeligbarn, men barn som har det vanskelig», støtte opp arbeidet i denne situasjonen?

Refleksjonsspørsmål knyttet til peilemerke 1:

  • Hvorfor tror dere Kristian reagerer med å slå?
  • Hvorfor tror dere lærerne reagerer slik de gjør?
  • Hvordan kunne de ha håndtert situasjonen annerledes?
  • Hva ville vært den beste måten å håndtere situasjonen på for Kristian?
  • Hvordan forebygge at Kristian slår igjen?
  • Hvordan ivareta Ole i denne situasjonen?
  • På hvilken måte kan bevisstgjøring av peilemerket; «det finnes ikke vanskeligbarn, men barn som har det vanskelig», støtte opp arbeidet i denne situasjonen?