Å oppleve mening og sammenheng er viktig for barn. Som profesjonelle bør vi formidle i ord og handling at utfordringer og situasjoner er mulig å påvirke, at vanskelige situasjoner lar seg forklare, og ofte byr på overkommelige utfordringer. Barn har alltid en mulighet til å utvikle seg innenfor sin egen nærmeste utviklingssone.
Ingen tilstander er statiske. Selv om barn tidligere har hatt uhensiktsmessige samspillsmønstre, er de stadig i utvikling. Vi skal legge til rette for og skape arenaer og kulturer for gode menneskemøter, som forstår barna i lys av sine erfaringer.
Kvaliteten på vårt møte med barn er derfor en konkret faktor, som påvirker utviklingsmulighetene til barnet. Vi vet at språk kan skape virkelighet, og forskning på speilnevroner har vist oss at følelser kan smitte.
Vi skal lete etter de tingene som er i spill bak problemer og utfordringer. Samtidig som vi skal være oppmerksomme på at problemer ikke er like dominerende på alle områder i et menneskes liv. De situasjonene hvor det går best, er ofte det grunnlaget som den ønskede framtiden skal bygges på.
Vi har øye for problemene, men også på det som lykkes. For å fremme livsmestring trenger alle mennesker en opplevelse av mening og sammenheng. Vi ønsker å ha fokus på at vi kan påvirke, forstå og hjelpe barn gjennom det som kan se ut som uoverkommelige utfordringer.