Indikatorene er utviklet av Norce og Oxford Research, for å gi grunnlag for vurdering av tiltakene i HBS Agder
Hovedmålet med det nasjonale folkehelseprogrammet for den regionale satsingen i Agder og forprosjektsatsingen Helsefremmende barnehager og skoler (HBS) er å fremme barn og unges psykiske helse og livskvalitet.
Norce og Oxford Research fikk i 2019 i oppdrag fra prosjektet HBS Agder å se nærmere på hvordan allerede iverksatte helsefremmende tiltak bidrar til å nå dette målet.
En del av studien i forkant var å utvikle indikatorer for vurdering av prosjektets praksis for helsefremmende arbeid i skole og barnehage. Indikatorene fungerer som analyseverktøy for vurdering av tiltakene i prosjektene i HBS Agder.
Oversikten over evaluerte tiltak i utlandet og i Norge gir grunnlag for å definere indikatorer som viser en klar positiv sammenheng mellom intervensjonene og forbedret psykisk helse blant barn og ungdom i barnehage og skolemiljø. Norce og Oxford gikk gjennom forskningsartikler, og identifiserte emneordene, som ble brukt for å beskrive en ønsket måloppnåelse i hver studie. Disse ble strukturert inn i fire indikator grupper:
• Handlingskompetanse
• Sosial og emosjonell kompetanse
• Stresshåndtering
• Psykisk helsefremmende kompetanse
Hver indikator består av forklarende emner som vises i oversikten under. Disse indikatorer og emneord ble brukt i evalueringen av tiltak i HBS Agder.
•Handlingskompetanse
Demokrati
Deltakelse
Motstandskraft (empowerment)
Selvledelse
Medvirkning
•Sosial og emosjonell kompetanse
Selvbevissthet
Styring av følelser
Empati
Motivasjon
Sosialdeltakelse
Respekt/relasjoner
Toleranse
Sosial støtte
Engasjement
Skole, - barnehagetilknyting
•Stresshåndtering
Selvtillit
Emosjonell kontroll
Mestring/sammenheng (Coping/SOC)
Robusthet/
motstandsdyktighet (resilience)
Autonomi/kontroll
•Psykisk helsefremmende kompetanse
Kunnskap om god psykisk helse og psykisk velvære
Kilde:
«Førevaluering av tiltak forhelsefremmende barnehager og skoler»
Migle Helmersen (NORCE) og Rune Stiberg-Jamt (Oxford Research)