Det er en styrke i et samarbeid at deltakerne har ulike erfaringer, ferdigheter og perspektiv. Dette gir et potensiale for å utvide og berike forståelsen av situasjonen. Det er viktig at den som opplever utfordringen, skal være aktivt med på å finne løsninger. Profesjonell kompetanse blir for alvor virksom når den gir gjenklang i andres erfaringer og det praktiske liv.
Vi søker å utvikle samspillet mellom deltakerne, slik at vi kan samles om felles mål. Dette fordrer en forståelse for at vår egen tolkning er en av flere mulige tolkninger.
Hver situasjon er unik, og måten vi løser èn situasjon på, vil være ulik måten vi løser en annen situasjon på. En faglig ekspertise blir først anvendelig når barn og foreldres erfaringer og sammenheng blir tatt med som en del av forståelsen.
Vi søker derfor ikke etter endegyldige svar og standardiserte løsningsforslag, men utvikler løsninger ut fra det bestemte barn og den familien vi har foran oss. Vi står skulder ved skulder med barn og foreldre.
Barn og unge trenger støtte i å være aktører i eget liv, i tråd med deres alder og modenhet. De har rett til å si sin mening, oppleve å bli anerkjent og bli hørt. Barn og unge skal lære å lytte til andre og samtidig kunne argumentere for egne syn. Dette gir grunnlag for å håndtere uenighet og konflikter, og for å søke løsninger i fellesskap. I dette er vi som profesjonelle voksne viktige rollemodeller.
Barn som strever trenger mennesker rundt seg som formidler håp og bevarer gleden. Vi ønsker derfor at håp skal være en del av det vi formidler i vår praksis med barn og unge.